Fundació Miró


CRONOLOGIA



María Luisa Lax


1893 | Joan Miró neix el 20 d’abril a Barcelona. És el fill major de Miquel Miró i Adzaries, orfebre, i de Dolors Ferrà i Oromí, filla d’un ebenista de Palma.

1900 | Comença l’ensenyament primari i rep classes de dibuix del professor Civil. A partir d’aquest any, estiueja amb els seus padrins paterns a Cornudella (Tarragona) i amb la seva padrina materna a Mallorca.

1906 | Des de 1906 a 1909, esbossa dibuixos en un quadern mentre estiueja a cals seus padrins paterns i materns. Molts d’aquests esbossos són paisatges executats a Cornudella o a Mallorca.

1907 | Per iniciativa de son pare, Miró estudia a l’Escola de Comerç de Barcelona. A més, assisteix a classes a l’Escola de Belles Arts de La Llotja, on estudia amb Modest Urgell i Josep Pascó.

1908 | Pinta un paisatge, el primer oli conservat de Miró.

1910 | Treballa com a meritori de comptabilitat a la drogueria Dalmau Oliveres de Barcelona. La família de Miró adquireix la masia de Mont-roig, a la província de Tarragona.

1911 | Cau malalt a causa del malestar generat per la seva feina i, després, contreu febre tifoide. Passa la seva convalescència a la masia de Mont-roig. El 20 de juliol exposa per primera vegada una pintura a la VI Exposició Internacional d’Art de Barcelona.

1912 | Estudia a l’Escola d’Art de Francesc de Galí de Barcelona (1912-1915), que l’ensenya a dibuixar després de tocar el model amb els ulls clucs. Hi coneix Josep Francesc Ràfols, Enric Cristòfol Ricart, Joan Prats i, potser, Llorens Artigas.

1913 | Fins el 1918, assisteix a classes de dibuix al Cercle Artístic de Sant Lluc. Dibuixa nus, ballarines, personatges de circ o escenes del carrer o el port.

1914 | Comparteix estudi amb Ricart al carrer de l’Arc de Jonqueres, Barcelona. Pinta paisatges i un bodegó.

1915 | Abans del 10 de juny, Miró és cridat a complir el seu servei militar.

1916 | Coneix el marxant Josep Dalmau. Continua el seu servei militar a Barcelona. Comparteix un estudi amb Ricart al carrer de Sant Pere Més Baix de Barcelona. Pinta paisatges i bodegons, sota l’influx de Van Gogh, Cézanne, Matisse o els fauves.

1917 | A finals de desembre, acaba el seu servei militar.

1918 | Participa en la fundació de l’Agrupació Courbet, al costat de Ràfols, Ricart, Rafael Sala, Francesc Domingo. Més tard, hi ingressa Llorens Artigas. Primera exposició individual de Miró a les Galeries Dalmau de Barcelona (16 de febrer-3 de març). A l’estiu, a Mont-roig, pinta paisatges “detallistes”.

1919 | Participa en exposicions amb l’Agrupació Courbet a Barcelona. A l’estiu s’instal•la a Mont-roig i projecta el seu viatge a París. A finals d’any, l’Agrupació Courbet està gairebé dissolta. Pinta paisatges, un nu, un retrat i el seu autoretrat.

1920 | A finals de febrer, primer viatge a París. El 2 de març visita Picasso. A París, visita museus i exposicions, i assisteix a classes. El juny, torna a Barcelona, i passa l’estiu a Mont-roig, on pinta bodegons influïts pel cubisme i l’Art Nouveau. A la tardor, exposa al Saló de Tardor de París, i a l’Exposició d’Art Francès d’Avantguarda a les Galeries Dalmau de Barcelona.

1921 | El febrer torna a París. Pinta a l’estudi de la rue Blomet, on és veí d’André Masson. Segurament, coneix Pierre Reverdy i Tristan Tzara. El 29 d’abril, inaugura la seva primera exposició individual a la Galeria La Licorne de París. Durant l’estiu comença a pintar La masia, a Mont-roig.

1922 | L’abril és a París. Viu i treballa al taller de la rue Blomet, on acaba La masia. Estableix amistat amb Masson i Roland Tual. De juliol a desembre fa feina a Mont-roig.

1923 | De març a juny resideix a l’Hôtel de la Haute-Loire, al boulevard Raspail de París, però treballa al taller de la rue Blomet. A través de Masson, coneix Michel Leiris i, potser, Antonin Artaud, Desnos i Eluard. Durant l’estiu, a Mont-roig, els seus paisatges s’allunyen de la realitat exterior.

1924 | De març a juny, resideix i fa feina a la rue Blomet, on es donen cita artistes i escriptors. Passa l’estiu i la tardor a Mont-roig. Comença el Carnaval d’Arlequí.

1925 | De gener a juliol, resideix i fa feina a la rue Blomet. Primer encontre de Miró amb Breton. Miró firma un contracte amb Jacques Viot, que organitza a la Galeria Pierre la segona exposició de Miró a París (juny). De juliol a octubre resideix a Mont-roig i treballa en les pintures oníriques. El novembre torna a París i participa a la primera exposició de pintura surrealista a la Galeria Pierre.

1926 | El febrer viatja a París i s’instal•la en un estudi de la rue Tourlaque. Diaghilev encarrega a Miró i a Max Ernst els decorats i el vestuari per al ballet Romeu i Julieta. L’abril, Miró i Ernst treballen amb els Ballets Russes en el projecte de Romeu i Julieta a Montecarlo, on s’estrena el 4 de maig. El 18 de maig, els surrealistes interrompen l’estrena del ballet al teatre Sarah Bernhardt de París. Pierre Loeb succeeix Jacques Viot com a marxant de Miró. D’agost a desembre, pinta “paisatges imaginaris” a Mont-roig. De novembre a l’1 de gener de 1927, exposa per primera vegada als Estats Units, a l’International Exhibition of Modern Art de la Société Anonyme, a Nova York. A finals de desembre, probablement, Miró viatja a París.

1927 | Miró formula el seu desig d’”assassinar la pintura”. De gener a juny, segurament, resideix i fa feina a la rue Tourlaque, on continua realitzant “pintures oníriques”. El 12 de maig, els Ballets Russes representen Romeu i Julieta al Teatre del Liceu de Barcelona. El juliol, s’instal•la a Mont-roig.

1928 | A partir de febrer resideix a París. Crea les seves primeres “pintures-collage” denominades Danseuse espagnole. L’abril, participa a l’Exposition Surréaliste a la Galeria Au Sacre du Printemps. El maig, exposa a la Galeria Georges Bernheim & Cie, i viatja a Bèlgica i Holanda. La pintura holandesa del segle XVII li serveix d’inspiració per a la sèrie Interiors holandesos, que pinta a Mont-roig, entre juliol i desembre. El juny, primer viatge a Madrid, on visita el Museu del Prado. El desembre torna a París, on coneix Alexander Calder.

1929 | De gener a juny resideix a la rue Tourlaque de París, on pinta els Retrats imaginaris. El març, participa a l’”Exposició de pintures i escultures d’espanyols residents a París” al Jardí Botànic de Madrid. El maig, assisteix a la inauguració de l’exposició “Joan Miró” a la Galeria Le Centaure de Brussel•les. El juny viatja a Barcelona. Abans del 17 de juliol es trasllada a Palma, on té lloc el compromís de Miró amb Pilar Juncosa. A l’estiu, treballa a Mont-roig en una sèrie de papiers collés. El 12 d’octubre es casa amb Pilar Juncosa a Palma. A partir de novembre, Miró i Pilar Juncosa viuen en un apartament de la rue François-Mouthon de París, que li serveix també d’estudi. Passen el Nadal a Barcelona.

1930 | A petició de Christian Zervos, Miró dibuixa la seva primera litografia per a la revista Cahiers d’art. A començaments de gener, Miró torna amb la seva dona, Pilar, a París (rue François-Mouthon). De gener a febrer, mostra 2 obres a l’exposició “Painting in Paris from American Collections” a The Museum of Modern Art de Nova York. El gener, anuncia a Gasch la seva intenció d’abandonar temporalment la pintura per dedicar-se a altres tècniques com baix relleus o escultures. El març, la Galeria Pierre de París exposa Interiors holandesos i Retrats imaginaris. De març a abril, participa a l’exposició “La Peinture au défi” a la Galeria Goemans de París. Coneix Giacometti. Abans del 14 de maig, Miró i la seva dona tornen a Barcelona, abans de traslladar-se a Palma, on comença uns quaderns que li serviran de punt de partida per realitzar uns dibuixos amb llapis Conté damunt paper Ingres. De juny a setembre, participa a la Summer Exhibition al The Museum of Modern Art de Nova York. El juny, Miró i la seva dona viatgen a Barcelona, on el 17 de juliol neix la seva filla María Dolores. D’agost a novembre, resideix a Mont-roig, on treballa en una sèrie de dibuixos damunt paper Ingres i en les seves primeres obres tridimensionals, Construccions. D’octubre a novembre, primera exposició individual de Miró als Estats Units a la Galeria Valentine de Nova York.

1931 | De gener a juny viu a París. Passa un moment difícil des del punt de vista artístic i econòmic. El gener i febrer, exposició individual de Miró a The Arts Club of Chicago. D’abril a maig, participa a l’exposició “L’Art vivant a Europe” al Palais des Beaux-Arts de Brussel•les. El 9 de juny és a Barcelona. El juliol realitza una breu estada a Palma. Des de mitjan juliol a finals de novembre resideix a Mont-roig, on comença pintures damunt paper Ingres i pictoobjectes. El desembre, a París, prepara una exposició per a la Galeria Pierre. Torna a Barcelona per Nadal.

1932 | Joan Prats presenta Joan Miró a Josep Lluís Sert. La crisi econòmica obliga Miró a romandre a Barcelona. Viu i treballa al domicili familiar del passatge del Crèdit, 4. El gener, Boris Kochno li proposa crear l’escenografia del ballet Jeux d’enfants. El febrer, viatja a Montecarlo per dissenyar el teló, el decorat, el vestuari i els objectes de Jeux d’enfants que els Ballets Russes estrenaran, el 14 d’abril, al Théâtre de Montecarlo i, més endavant, a París. Passa l’estiu a Mont-roig, on rep la visita de Calder, que ofereix una representació de Le Cirque. El novembre, primera exposició individual de Miró a la Galeria Pierre Matisse de Nova York. El desembre, exposició individual de Miró a la Galeria Pierre Colle de París. De desembre a gener, participa a l’exposició “Neuere spanische Kunst” a la Galeria Flechtheim de Berlín. A finals d’any, participa a l’”Exposition de la confédération des artistes d’avant-garde Paris-Tokio” a diverses ciutats del Japó.

1933 | De gener a abril, viu i treballa al passatge del Crèdit a Barcelona. De gener a febrer, treballa en una sèrie de 18 collages, punt de partida per a uns olis damunt tela pintats entre març i juny. El 16 de maig, s’estrena Jeux d’enfants al Teatre del Liceu de Barcelona. El juny, participa a l’”Exposition surréaliste” a la Galeria Pierre Colle de París. El juliol, es publica el llibre Enfances de Georges Hugnet, il•lustrat amb aiguaforts de Miró. A més, la Galeria The Mayor de Londres inaugura una exposició de pintures de Miró. D’agost a octubre, resideix a Mont-roig on treballa en uns dibuixos-collage, i en uns murals per a Pierre Loeb. D’octubre a novembre, resideix a París i participa amb el grup surrealista a l’exposició de “Les Surindépendants”. D’octubre a novembre, exposició individual a la Galeria Georges Berhneim de París. El novembre, a petició de Tériade, grava una punta seca amb el tema Dafnis i Cloe. A finals de tardor va haver de realitzar uns olis per a tapissos, encàrrec de Marie Cuttoli. El desembre, el ballet Jeux d’enfants es representa al teatre St. James de Nova York. De desembre de 1933 a gener de 1934, exposa a la Galeria Pierre Matisse de Nova York.

1934 | El gener i el febrer, probablement, viu a Barcelona, i continua pintant els cartons per a tapissos. Simultàniament, utilitza noves tècniques i suports, realitza nombrosos dibuixos i algun collage. De finals de febrer a mitjan març, resideix a París. El març, exposa a The Arts Club of Chicago. Arriba a un acord econòmic amb Pierre Matisse com a marxant. El maig, exposició individual de Miró a la Galeria des Cahiers d’Art de París, i la revista Cahiers d’art li dedica un número que serveix de catàleg. El 14 de maig, la Galeria East-West de San Francisco inaugura una exposició de Miró. El juliol, breu visita a Palma i, després, viatge a Mont-roig. L’octubre i el novembre pinta uns pastels damunt paper que denomina Pintures salvatges. Portada dissenyada per Miró per al número de Nadal de la revista D’Ací d’Allà, dedicat a l’art contemporani.

1935 | De gener a juny, viu a Barcelona. Treballa en unes pintures damunt cartó. De gener a febrer, exposa a la Galeria Pierre Matisse de Nova York. El gener, participa a l’International Kunststudstilling Kubisme-Surrealisme a Den Frie Udstillings Bygning, Copenhaguen. El 5 d’abril, al teatre Barcelona, de la ciutat comtal, s’estrena el ballet Arlequí amb vestuari dissenyat per Miró. El maig, participa a l’Exposició Surrealista a l’Ateneo de Santa Cruz de Tenerife. Abans del 18 de juny, viatja a París, on amb Josep Lluís Sert visiten Kandinsky. El juliol, es publica la revista Minotaure, amb coberta dissenyada per Miró. De juliol a octubre, probablement, treballa a Mont-roig en pintures damunt coure o damunt masonita. D’octubre a novembre, exposició individual a la Galeria Stanley Rose de Los Angeles. El novembre, viatja a Praga amb motiu de l’exposició col•lectiva “Mezinárodní Výstava I” a la Galeria Spolek výtvarných umelcu Mánes. L’11 de desembre és a Barcelona.

1936 | De gener a juny, viu a Barcelona i continua realitzant pintures damunt coure o masonita. De març a abril, The Museum of Modern Art de Nova York acull l’exposició “Cubism and Abstract Art”, a la qual es mostra obra de Miró. El 21 de maig s’inaugura el I Saló d’Artistes Decoradors. Miró col•labora amb el GATCPAC (Grup d’Arquitectes i Tècnics Catalans per al Progrés de l’Arquitectura Contemporània), contribueix amb un oli damunt fibrociment (1935) en un projecte de decoració d’una habitació i una terrassa, obra de Josep Lluís Sert, Josep Torres Clavé i Antoni Bonet. El maig, exposa un objecte de 1931 a l’”Exposition surréaliste d’objets” a la Galeria Charles Ratton de París. A començaments de juny, s’ha de traslladar a París amb la seva producció recent. El juny, viatja a Londres amb motiu de l’International Surrealist Exhibition a les Galeries New Burlington. Del 14 de juliol a finals de setembre, segurament, resideix a Mont-roig. El 18 de juliol comença la Guerra Civil espanyola. Abans del 28 d’octubre, es trasllada a París amb la seva obra recent. Hi roman a causa del conflicte bèl•lic. El 16 de desembre, probablement, Pilar Juncosa i la seva filla s’han reunit ja amb Miró a París. De desembre a gener, participa a l’exposició “Fantastic Art, Dada, Surrealism” a The Museum of Modern Art de Nova York.

1937 | El gener i febrer resideix en un hotel de París. De gener a març, segurament, utilitza com a estudi una habitació a la Galeria Pierre. Comença a pintar Natura morta amb sabata vella. El març, es muda a un apartament del boulevard Auguste-Blanqui de París. Realitza Aidez l’Espagne, un pochoir en suport de la República Espanyola. Assisteix a classes a l’Académie de la Grande Chaumière per esbossar dibuixos de nus. El Govern espanyol li demana que col•labori en la decoració del Pavelló Espanyol a l’Exposició Universal de París de 1937, on pinta El segador durant juny i juliol. L’agost, Miró i la seva dona viatgen a Varengeville (Normandia). A començaments de novembre, Miró continua treballant al seu autoretrat. El desembre, exposició individual de Miró a la Galeria Pierre de París.

1938 | De gener a juny o juliol, viu i treballa al boulevard Auguste-Blanqui de París. De gener a febrer, participa a l’”Exposition internationale du surréalisme”, a la Galeria Beaux-Arts de París. El març, treballa al seu autoretrat, i en dibuixos i guaixos. Continua aprenent tècniques de gravat. D’abril a maig, exposició individual de Miró a la Galeria Pierre Matisse de Nova York. El maig, la revista XXe siècle publica “Je rêve d’un gran atelier”, text que expressa el seu desig de tenir un gran estudi. El maig, exposició individual a la Galeria Mayor de Londres. Passa l’estiu a Varengeville-sur-Mer (Normandia), on probablement comença les pintures murals a cals Nelson. El setembre, acaba la pintura per als fills de Pierre Matisse. Els 4 darrers mesos de l’any, segurament, resideix a París. De novembre a desembre, exposició individual de Miró a la Galeria Pierre de París.

1939 | De gener a juliol, resideix a París. A la seva edició de gener-març, Verve publica el text de Miró “Carnaval d’Arlequin”. El març, exposició de Miró a la Galeria Pierre de París. L’1 d’abril, finalitza la Guerra Civil espanyola i comença la dictadura de Franco. D’abril a maig, exposa a la Galeria Pierre Matisse de Nova York. D’abril a juny, participa a l’exposició col•lectiva “Twenty Selected Paintings by Twentieth Century French Moderns” a la Galeria Valentine de Nova York. Abans del 25 d’agost, deixa París i lloga una casa, Clos des Sansonettes, a Varengeville (Normandia), on roman fins a finals de maig de 1940. A Varengeville, realitza dues sèries de pintures, una amb fons color de gerd, i una altra damunt xarpellera, i reprèn la litografia. El 3 de setembre, comença la II Guerra Mundial.

1940 | L’escriptor japonès Shuzo Takiguchi publica a Tòquio la primera monografia sobre Miró. Fins al maig, resideix a Varengeville. El gener i febrer, participa a l’Exposició Internacional del Surrealisme, a la Galeria Arte Mejicano de Ciutat de Mèxic. El 12 de gener, ja ha començat la sèrie de 23 guaixos denominada Constel•lacions. El març, la Galeria Pierre Matisse de Nova York mostra obres del primer període de Miró. La guerra obliga Miró, la seva dona i la seva filla a abandonar França i tornar a Espanya. Abans de finals de juliol, s’instal•la a Palma, on viu amb la família de la seva dona. De setembre a desembre, continua pintant la sèrie Constel•lacions.

1941 | De gener a juny, resideix a Palma i continua pintant les Constel•lacions. El març, exposició “Joan Miró: Paintings, Gouaches, Drawings” a la Galeria Pierre Matisse. El juliol, Miró és a Mont-roig, on acaba les Constel•lacions. Escriu notes sobre pintura, escultura i obra gràfica. Abans del 15 de novembre, és a Palma. Del 18 de novembre a l’11 de gener de 1942, primera exposició retrospectiva de Miró, a The Museum of Modern Art de Nova York, organitzada per Sweeney.

1942 | Resideix a Palma fins el juny. El juliol, es troba a Barcelona, de camí a Mont-roig. D’octubre a novembre, participa a l’exposició “First Papers of Surrealism” a Nova York. El 20 d’octubre, Peggy Guggenheim inaugura la seva Galeria Art of This Century (Nova York) amb obra de la seva col•lecció personal, que consta de 2 obres de Miró, Interior holandès II i Dona asseguda II. Abans del 29 d’octubre, trasllada la seva residència al passatge del Crèdit a Barcelona. El desembre, exposició individual de Miró a la Galeria Pierre Matisse de Nova York.

1943 | Entre gener i juny, resideix a Barcelona. De març a abril, participa a l’exposició “War and the Artist” a la Galeria Pierre Matisse de Nova York. De març a abril, exposició individual de Miró en The Arts Club of Chicago. Miró pinta i treballa en una sèrie de litografies. Té previst realitzar ceràmica amb Josep Llorens Artigas i projecta realitzar escultura, a l’estiu, durant la seva estada a Mont-roig. D’octubre a novembre, exposició individual de Miró a la Galeria Jeanne Bucher de París.

1944 | De gener a juny, ha de residir a Barcelona. Realitza ceràmiques en col•laboració amb Artigas. Finalitza la sèrie Barcelona. De maig a juny, exposició individual de Miró a la Galeria Pierre Matisse de Nova York. El 27 de maig, mor sa mare. Durant l’estiu, resideix a Mont-roig. Realitza dibuixos preparatoris per a ceràmica. A la tardor, torna a Barcelona. D’octubre a novembre, participa amb el grup surrealista al Saló de Tardor al Palais de Tokio de París.

1945 | De gener a començaments de juliol, segurament, resideix a Barcelona. De gener a febrer, exposició individual de Miró a la Galeria Pierre Matisse de Nova York, que inclou les Constel•lacions. Aquesta exposició constitueix el primer testimoni de l’art contemporani europeu, a Nova York, després de l’aïllament provocat per la II Guerra Mundial. El febrer, exposició individual de litografies de Miró a la Galeria Pierre Matisse de Nova York. De març a abril, exposició individual de Miró a la Galeria Vendôme de París. El maig, Alemanya es rendeix davant les forces aliades. Durant la II Guerra Mundial, Miró conserva el seu equilibri gràcies a la seva dedicació al treball. Prepara una exposició a París per exhibir l’obra produïda en aquells anys tràgics: litografies, ceràmica, escultures, dibuixos, aquarel•les, pastels i pintures de tots els formats. Passa l’estiu a Mont-roig, on el setembre rep la visita del matrimoni Sert, de Joaquim Gomis i de Joan Prats. El desembre, realitza maquetes de terracota per a les primeres versions de l’escultura Oiseau en bronze [Oiseau solaire i Oiseau lunaire].

1946 | De gener a finals de juliol resideix a Barcelona. De gener a març, participa a l’exposició “Four Spaniards: Dalí, Gris, Miró, Picasso” a The Institute of Modern Art de Boston. D’abril a novembre, realitza les seves primeres escultures en bronze, Oiseau [Oiseau solaire i Oiseau lunaire]. El juny, Tristan Tzara sol•licita a Miró la seva col•laboració en una edició de bibliòfil de l’obra Antitête. El juliol, Alexina Matisse (esposa de P. Matisse) es reuneix amb Miró a Barcelona per parlar d’un nou contracte. Miró passa l’estiu a Mont-roig. L’octubre, Pierre Matisse proposa a Miró crear una decoració per a un hotel de Cincinnati, durant la seva estada als Estats Units.

1947 | El 8 de febrer parteix de Lisboa a Nova York, ciutat a la qual resideix fins l’octubre i on realitza la pintura mural per a l’hotel Terrace Plaza de Cincinnati. Al seu primer viatge als Estats Units, freqüenta el taller d’Stanley William Hayter, Atelier 17, per il•lustrar l’Antitête, entre d’altres projectes. Hi coincideix amb Jackson Pollock i Louise Bourgeois. Els Estats Units li permeten trobar-se amb Pierre Matisse, Sert, Calder, Sweeney, Tanguy, Thomas Bouchard, Edgard Varèse, Peggy Guggenheim o Clement Greenberg. El març, l’editor suís Gérald Cramer proposa a Miró il•lustrar el llibre de Paul Eluard À toute épreuve. Miró i Matisse viatgen a Cincinnati per veure la ubicació de la pintura mural i el 15 d’abril es redacta un contracte que estableix la presentació d’un esbós preparatori. De maig a juny, exposició de pintures i obres damunt paper de Miró a la Galeria Pierre Matisse de Nova York. A partir del 7 de juliol, participa a “Le Surréalisme en 1947: Exposition Internationale du Surréalisme” a la Galeria Maeght de París. L’agost, es va haver de traslladar a l’apartament de Sert, on residí la resta de la seva estada a Nova York. A finals d’octubre, arriba a Europa. Passa el Nadal a Mallorca.

1948 | De gener a començaments de febrer, resideix i treballa a Barcelona. El febrer, Partisan Review publica una entrevista en la qual Miró explica el seu procés creatiu. De febrer a març, resideix a París. De març a abril, The Museum of Modern Art de Nova York exposa la pintura mural de Cincinnati. De març a abril, exposició individual de Miró a la Galeria Pierre Matisse de Nova York. Entre finals de setembre i principis d’octubre, Miró es trasllada a París on prepara la seva pròxima exposició a la Galeria Maeght, i treballa en la il•lustració del llibre de Tristan Tzara Parler seul. De novembre a desembre, primera exposició individual de Miró a la Galeria Maeght de París. Aimé Maeght es converteix en el marxant de Miró a França.

1949 | Resideix la major part de l’any a Barcelona, però realitza viatges a París, Mont-roig i Palma. A més de pintar, crea obra gràfica, ceràmica i escultura. D’abril a maig, exposició de Miró a la Galeria Blanche d’Estocolm. D’abril a maig, la Galeria Pierre Matisse de Nova York exposa “Joan Miró, 1923-1927”. D’abril a maig, exposició-homenatge a Miró a les Galeries Laietanes de Barcelona. A partir del 26 de juny, és a París, on té previst treballar amb Gérald Cramer i Paul Eluard en la il•lustració d’À toute épreuve, la maqueta de la qual acaba l’octubre, a Mont-roig. L’11 de novembre, l’arquitecte Walter Gropius sol•licita a Miró la seva col•laboració en la decoració d’un menjador del Centre de Graduats de la Universitat de Harvard. El 19 de novembre, viatja a París per treballar en la il•lustració d’À toute épreuve. El desembre, exposició “Joan Miró: Pastels, Gouaches, Drawings, Sculptures. 1933-1943” a la Galeria Pierre Matisse de Nova York. El desembre, viatja a Palma.

1950 | De gener a maig, resideix a Barcelona. El 22 de febrer, Miró informa Sert que acaba d’enviar a Walter Gropius la maqueta per a la pintura mural de Harvard. El 2 de juny la Galeria Maeght de París inaugura una exposició d’obra recent de Miró. A l’estiu, segurament, Miró trasllada la seva residència al carrer Folgaroles, núm. 9, de Barcelona, però conserva el seu estudi del passatge del Crèdit. L’agost, es troba a Mont-roig. L’octubre, comença la pintura mural de Harvard. El 18 d’octubre, Edgard Varèse escriu a Miró en relació amb la música del documental de Thomas Bouchard, Around and About Miró. El novembre, exposició d’escultures i obra gràfica de Miró a la Galeria Blanche d’Estocolm.

1951 | El 19 de gener, en una entrevista amb Georges Charbonnier, Miró expressa el seu desig de fer el seu art accessible al públic i s’identifica amb les manifestacions artístiques anònimes i populars. El 26 de gener, conclou Peinture murale per a Harvard, que s’exposa de març a maig a la Galeria Maeght de París. El març, la Galeria Pierre Matisse de Nova York exposa “Paintings and Sculpture, 1946-1950”. A finals de març, passa uns dies a Saint-Paul-de-Vence, on es troba amb Picasso, Matisse i Jacques Prévert, entre d’altres. Miró roman a França fins al maig. Torna a Espanya el juliol i es trasllada Mont-roig. D’octubre a novembre, exposició “Calder-Miró” a The Contemporary Arts Association de Houston. L’octubre, es troba a les Balears. De novembre a desembre, exposició individual de Miró a la Galeria Pierre Matisse de Nova York.

1952 | El març, viatja a París, on visita la primera exposició individual de Jackson Pollock a la capital francesa, a l’Studio Paul Facchetti. El 19 de març, li proposen un possible encàrrec de dissenyar una decoració per al Saló de Delegats de les Nacions Unides a Nova York. D’abril a maig, exposició individual de Miró a la Galeria Pierre Matisse de Nova York. El maig, Miró va a París. El juny, vola a Nova York per conèixer la ubicació de la decoració per a Nacions Unides. Visita Cincinnati i Cambridge, i passa uns dies amb Sert a Long Island, treballant a la maqueta per al mural de Nacions Unides. El 10 de juny torna a Barcelona. L’11 de novembre, la maqueta per al mural de Nacions Unides està acabada, i Miró la trasllada a París.

1953 | El febrer, Thomas Bouchard viatja a Barcelona per continuar el documental Around and About Miró, el rodatge del qual havia iniciat a Nova York el 1947. El 19 de juny, la Galeria Maeght de París inaugura una exposició individual de Miró. Abans del 10 de novembre, Miró i la seva família passen uns dies a Mallorca. El novembre, Miró proposa a Sert que escrigui un article sobre l’origen del projecte per a Nacions Unides i sobre les seves converses sobre decoració mural. En resposta a aquesta sol•licitud, segurament, Sert escriu el text “Joan Miró. A New Approach to Mural Painting”. De novembre a desembre, exposició individual de Miró, a la Galeria Pierre Matisse de Nova York.

1954 | El 10 de gener de 1954, el Kaiser Wilhelm Museum de Krefeld inaugura una exposició de Miró, que viatjarà també a Stuttgart i Berlín. El febrer, comencen les primeres fornades de ceràmiques de Miró a Gallifa, una etapa de treball que durarà dos anys i mig. El març, es troba a París. El 17 d’abril, informa Matisse de la seva intenció de mudar-se a Palma. De juny a octubre, participa a la XXVII Biennal de Venècia, que li atorga el Gran Premi de Gravat. Entre setembre i octubre, després d’un viatge a Palma per conèixer el terreny, Sert dibuixa els plànols del taller per a Miró.

1955 | Durant el període de construcció del nou taller de Miró a Mallorca, i al llarg d’uns 4 anys, Miró centra la seva activitat en la ceràmica i l’obra gràfica. L’abril, la maqueta del taller dissenyat per Sert està acabada. El juny, Miró es troba a Palma, on es du a terme la construcció del seu taller i de ca seva. De juliol a setembre, participa a la Documenta I de Kassel. El 18 d’octubre, la UNESCO sol•licita la col•laboració de Miró en la decoració de la seva nova seu a París. El 26 de desembre, després d’entrevistar-se amb els arquitectes de la UNESCO, preveu realitzar un mural ceràmic de 15 m x 3 m.

1956 | De gener a maig, resideix a Barcelona i realitza viatges a Gallifa per continuar treballant la ceràmica. El 6 de gener, el Palais des Beaux-Arts de Brussel•les inaugura una exposició de Miró, que viatja al Museu Stedelijk d’Amsterdam i a la Kunsthalle de Basilea. El febrer, treballa en la il•lustració del llibre À toute épreuve i prepara una exposició de ceràmica. El 10 de maig, Miró i Artigas conclouen dos anys i mig de dedicació a la ceràmica a Gallifa. De juny a agost, la Galeria Maeght de París exposa “Terres de Grand Feu”, ceràmiques de Miró i Artigas. A la tardor, comença a preparar el seu trasllat de Barcelona a Palma. El setembre, Miró és a Palma. El novembre, les maquetes dels dos murals ceràmics de Miró per a la UNESCO, així com el taller dissenyat per Sert estan acabats. El desembre, la Galeria Pierre Matisse de Nova York exposa “Sculpture in Ceramic: Terres de Grand Feu”.

1957 | Resideix i treballa a Palma, però realitza viatges a Barcelona, Gallifa, Mont-roig i París. A fi d’enriquir el procés creatiu dels murals ceràmics per a la seu de la UNESCO a París, Miró inicia un pelegrinatge a les seves fonts d’inspiració. El març, visita les coves d’Altamira. A més, contempla la pintura romànica catalana i l’arquitectura de Gaudí, el parc Güell. L’abril, el Museum Haus Lange de Krefeld presenta “Miró: Das graphische Werk”, exposició que viatjarà a Berlín, Munic, Colònia, Hannover i Hamburg. El 24 de setembre, és a Mont-roig. El 19 d’octubre, és de tornada a Palma, però té previst anar a Gallifa per treballar als murals per a l’UNESCO.

1958 | D’abril a juny, la Galeria Berggruen de París exposa el llibre il•lustrat per Miró À toute épreuve. Abans del 13 de juny, el Mural de la lluna ja era a París. Durant el mes d’agost, Miró ha de treballar amb Sert a Saint-Paul-de-Vence al projecte de la Fundació Maeght. L’agost, rep el premi Guggenheim pels murals de la UNESCO, la inauguració dels quals té lloc el 3 de novembre. El novembre, la Galeria Pierre Matisse de Nova York exposa “Peintures Sauvages, 1934 to 1953”.

1959 | Després de quatre anys d’inactivitat pictòrica, Miró reprèn la pintura i realitza obres damunt tela, cartó, xarpellera o fusta. De gener a març, la Galeria Berggruen de París exposa l’edició facsímil de les Constel•lacions, juntament amb alguns guaixos originals, que s’exhibirà de març a abril a la Galeria Pierre Matisse de Nova York. De març a maig, exposició retrospectiva de Miró a The Museum of Modern Art de Nova York. El 21 d’abril viatja per tercera vegada als Estats Units. El 18 de maig, el president Eisenhower lliura a Miró el premi Guggenheim International, a la Casablanca. Posteriorment, Miró viatja a Boston i visita la seva pintura mural de Harkness Commons, a Cambridge. El deficient estat de conservació de la pintura el du a proposar substituir-la per un mural ceràmic. De juliol a octubre, participa a la Documenta II de Kassel. El 9 d’octubre, Miro ha adquirit Son Boter, una casa del segle XVIII pròxima a la seva residència de Son Abrines a Mallorca, que convertirà en el seu estudi.

1960 | Realitza nombroses obres damunt tela, cartó o paper, amb un estil directe, gestual, afí a l’expressionisme abstracte americà. Algunes pintures reflexionen sobre l’espai o el buit. El 9 de juny, es concedeix a Miró la insígnia de Membre d’Honor de l’Acadèmia Nacional de Belles Arts i Lletres dels Estats Units. Miró acaba el mural ceràmic de Harvard, molt diferent de la pintura mural que havia de substituir.

1961 | El 30 de gener, el mural ceràmic de Harvard s’exposa a la Sala Gaspar de Barcelona; el febrer, a la Galeria Maeght de París i, de març a abril, al Solomon R. Guggenheim Museum de Nova York. De febrer a abril, exposició “Alexander Calder, Joan Miró” a les Galeries Perls de Nova York. El 4 de març, Miró finalitza el tríptic Bleu I, II, III. El 20 de març finalitza la pintura mural destinada a la casa de Josep Lluís Sert a Cambridge, Estats Units. El 28 d’abril, la Galeria Maeght de París inaugura una exposició de Miró, i el juny n’inaugura una segona. D’octubre a novembre, exposició individual de Miró a la Galeria Pierre Matisse de Nova York. El 17 de novembre viatja a Nova York, on assisteix al sopar ofert per l’Acadèmia de Belles Arts i té previst visitar Sert a Cambridge. Jacques Dupin publica la monografia Joan Miró.

1962 | El maig, acaba Peinture murale jaune orange, Peinture murale vert i Peinture murale rouge. El maig, escriu a Dupin sobre els seus plans d’instal•lar un estudi de gravat a Palma. De juny a novembre, retrospectiva de Miró al Museu Nacional d’Art Modern de París. El juliol, viatja a Saint-Paul-de-Vence on planifica amb Sert el projecte de la Fundació Maeght. El setembre, passa un temps a Mont-roig.

1963 | Des de 1962 i al llarg de 1963, Miró treballa al costat d’Artigas a les ceràmiques del Laberint de la Fundació Maeght de Saint-Paul-de-Vence. Cap a mitjan febrer, Miró viatja a Saint-Paul per treballar en col•laboració amb Artigas. El 13 de juny, la Galeria Maeght de París inaugura una exposició de ceràmiques monumentals de Miró i Artigas. L’agost, el director del Museu Guggenheim de Nova York encarrega a Miró un mural ceràmic en honor d’Alicia Patterson Guggenheim. Miró passa setembre a Mont-roig. El 26 d’octubre, la Sala Gaspar de Barcelona inaugura l’exposició “Joan Miró ‘Album 19’”. Després de tornar de Saint-Paul, el 26 de novembre, Miró explica a Sert els seus projectes escultòrics per als jardins de la Fundació Maeght i la seva impressió sobre l’arquitectura. El novembre, la Galeria Pierre Matisse exposa “Joan Miró and Josep Llorens Artigas. Ceramics: Terres Nouvelles”. El 16 de desembre, l’estudi d’arquitectes Skidmore, Owings & Merrill proposa a Miró un projecte per a una plaça de Chicago.

1964 | El gener continua treballant amb Artigas a Gallifa. El març, es dedica a instal•lar les escultures de la Fundació Maeght. L’abril, treballa en un mural ceràmic per a l’Handels Hochschule de Saint-Gall (Suïssa). De juny a octubre, participa a la Documenta III de Kassel. El 28 de juliol, s’inaugura la Fundació Maeght de Saint-Paul-de-Vence, a l’edifici dissenyat per Josep Lluís Sert, i les escultures monumentals del Laberint realitzades per Miró. Possiblement, s’entrevista a Saint-Paul amb Bruce J. Graham (Skidmore, Owings & Merrill), per parlar del projecte de Chicago. D’agost a octubre, exposició retrospectiva de Miró a la Tate Gallery de Londres. Paral•lelament, The Institute of Contemporary Arts de Londres exposa “Joan Miró: Thirty Years of His Graphic Art”. El setembre, Miró viatja a Londres. L’octubre, ja ha realitzat la maqueta per a l’escultura monumental de Chicago. El desembre, tenen lloc tres exposicions de Miró a Barcelona: a la Sala Gaspar, a la Galeria René Metras i a la Galeria Belarte.

1965 | Treballa al projecte de Chicago, però preveu visitar la seva ubicació, així com la del mural del Guggenheim Museum. Abans del 20 de maig, l’arquitecte Bruce Graham visita Miró a Palma i, plegats, viatgen a Gallifa per veure les maquetes per a Chicago. El juny, la Galeria Maeght inaugura l’exposició “Miró: Cartons”. El juliol, realitza pintures com Oiseau dans l’espace I, II, II, o repinta obres d’altres autors. Passa l’agost i el setembre a Mont-roig, amb viatges a Gallifa per treballar en el projecte de Chicago. D’octubre a novembre, la Galeria Pierre Matisse de Nova York exposa “Joan Miró: Cartrons”. El 23 d’octubre, possiblement, vola a Nova York. Viatja a Chicago i, probablement, es reuneix amb el director del Guggenheim per parlar dels projectes relacionats amb aquest museu.

1966 | Fon les primeres escultures monumentals en bronze, L’Oiseau solaire, L’Oiseau lunaire. A partir d’aquest any, realitza nombroses escultures en bronze. El febrer, es frustra el projecte d’escultura per a Chicago. Prepara l’exposició del Guggenheim Museum. D’abril a maig, la Galeria Marlborough Fine Art de Londres acull l’exposició “Joan Miró”. El 14 de juliol, l’escriptor japonès Shuzo Takiguchi escriu a Miró per primera vegada. Treballa al mural ceràmic per al Guggenheim Museum. D’agost a octubre, retrospectiva de Miró al Museu Nacional d’Art Modern de Tòquio que itinera al Museu Nacional d’Art Modern de Kyoto (octubre-novembre). Amb motiu d’aquestes exposicions, el 20 de setembre, Miró i la seva dona viatgen al Japó, on coneixen Takiguchi.

1967 | Fosa de nombroses escultures en bronze a Parellada (Barcelona), T. Clementi, i Susse Fondeur de París. Primeres escultures de bronze pintat. L’abril, viatja a París amb motiu de la seva exposició “L’Oiseau solaire, l’oiseau lunaire, étincelles” a la Galeria Maeght. El maig, viatja a Nova York per a la inauguració del mural de ceràmica al Solomon R. Guggenheim Museum. Realitza amb Artigas La Déesse de la Mer, una ceràmica de 2 m per submergir-la a la Cathédrale de la Fourmigue, una gruta submarina a Cap d’Antibes. Li atorguen el Carnegie International Grand Prize for Painting. De novembre a desembre, la Galeria Pierre Matisse exposa “L’Oiseau solaire, l’oiseau lunaire, étincelles”.

1968 | El febrer, es desplaça a Gallifa per treballar al mural de la Fundació Maeght. De març a juny, participa a “Dada, Surrealism, and Their Heritage”, exposició organitzada per The Museum of Modern Art de Nova York que itinera a Los Angeles i Chicago. El maig, ja havia decidit oferir a Barcelona l’escultura monumental que havia creat per a Chicago. El juny, viatja per darrera vegada als Estats Units, on és investit Doctor Honoris Causa per la Universitat de Harvard. De juliol a setembre, exposició retrospectiva a la Fundació Maeght, que commemora el 75è aniversari de Miró. La Déesse de la Mer és submergida a la Cathédrale de la Fourmigue. Es gesta la futura Fundació de Barcelona i s’estudia la seva possible seu a Montjuïc. De novembre de 1968 a gener de 1969, exposició retrospectiva de Miró a l’Antic Hospital de la Santa Creu, Barcelona.

1969 | La producció d’escultures en bronze i bronze pintat s’intensifica. L’obra gràfica ocupa també un lloc destacat. De març a maig, retrospectiva “Joan Miró” a Haus der Kunst de Munic. De maig a juliol, participa a l’exposició “Spanish Artists: Gris, Picasso, Miró, Chillida, Tàpies” a la Galeria Beyeler de Basilea. El maig, exposició “Miró un altre”, al Col•legi d’Arquitectes de Barcelona, a la façana del qual Miró pinta una obra efímera. El novembre, viatja per segona vegada al Japó amb motiu de l’encàrrec per al Pavelló de la Companyia de Gas de l’Exposició Universal d’Osaka (1970). A més de crear un mural ceràmic, titulat Riure innocent, Miró pinta un mural efímer, presenta escultures de bronze pintat, i unes Carbasses habitades. A finals d’aquest any, Miró s’interessa pels tapissos de Josep Royo i ambdós decideixen col•laborar en la realització del Tapís de Tarragona.

1970 | El març, en col•laboració amb Royo, Miró comença a treballar en el Tapís de Tarragona. Aquest primer tapís realitzat conjuntament s’exposa el setembre a la Sala Gaspar de Barcelona. De març a maig, The Museum of Modern Art de Nova York exposa “Joan Miró: Fifty Recent Prints”. El 15 de març s’inaugura l’Exposició Universal d’Osaka. De maig a juny, la Galeria Pierre Matisse de Nova York exposa “Sculpture in Bronze and Ceramic, 1967-1969, Recent Etchings and Lithographs”. A la primavera, Sert finalitza l’avantprojecte i la maqueta de la Fundació Joan Miró de Barcelona. El juny, exposició individual d’escultures de Miró en la Galeria Maeght. Es publica el llibre il•lustrat Proverbes à la main fruit de la col•laboració de Miró i Takiguchi. El setembre, s’inaugura el mural ceràmic de l’aeroport de Barcelona. El 6 d’octubre, la Sala Pelaires de Palma inaugura una exposició d’obra gràfica i guaixos de Miró. De desembre a gener de 1971, exposició individual de Miró a la Galeria Arte Borgogna de Milà.

1971 | El febrer, Miró dóna a la ciutat de Barcelona el mural ceràmic per a l’aeroport. El juliol, treballa a la maqueta del tapís per a The World Trade Center de Nova York. De setembre a octubre, exposició individual de Miró, “Homenatge a Joan Prats”, a la Sala Gaspar de Barcelona. L’octubre, rep l’encàrrec de realitzar una escultura monumental per a Los Angeles County Museum of Art. L’octubre, el Walker Art Center de Minneapolis inaugura l’exposició “Miró: Sculptures”, que viatja a The Cleveland Museum of Art i a The Art Institute of Chicago. D’octubre a novembre, la Galeria Maeght de París exposa “Miró: Peintures sud papier-Dessins”. El novembre, presentació de Le Lézard aux plumes d’or a la Galeria Berggruen de París.

1972 | Acaba el mural ceràmic per a la Kunsthaus de Zuric. Crea un altre mural ceràmic per a la Cinémathèque, al Palais de Chaillot de París. De febrer a març, exposició “Miró Bronzes” a la Galeria Hayward de Londres. De febrer a març, exposició “Miró Sculptures” a The Cleveland Museum of Art. El febrer, la Sala Pelaires de Palma inaugura l’exposició “Homenatge a Joan Prats”. El febrer, exposició “Joan Miró: Opere scelte dal 1924 al 1960” a Artelevi de Milà. De març a abril, la Galeria Pierre Matisse exposa “Miró: damunt paper”. El 10 d’abril, la Wichita State University proposa a Miró la creació d’un mosaic. D’abril a maig, The Art Institute de Chicago exposa “Miró Sculptures”. De maig a juny, la Sala Gaspar de Barcelona exposa “Joan Miró: Sobreteixims i escultures”. L’agost, el New York City Cultural Council proposa a Miró erigir una escultura monumental a Nova York (projecte que no es materialitza). De setembre a octubre, exposició retrospectiva de Miró al Liljevalchs Konsthall d’Estocolm. L’octubre, el Museu Guggenheim de Nova York inaugura “Joan Miró: Magnetic Fields”.

1973 | El gener, la maqueta per a l’escultura monumental de Los Angeles County Museum ja està acabada. Visita a Roma una exposició del poeta Rafael Alberti. El març, pinta damunt les teles enflocades o perforades. L’abril, exposició “Sobreteixims et sacs” a la Galeria Maeght. D’abril a juny, la Fundació Maeght exposa “Sculptures de Miró, céramiques de Miró et Llorens Artigas”. El maig, la Galeria Pierre Matisse exhibeix “Joan Miró: Paintings, Gouaches, Sobreteixims, Sculpture, Etchings”. El maig, Barcelona festeja el 80 aniversari de Miró. En presència de l’artista, s’inauguren 4 exposicions a les galeries René Metras, Nova, Adrià, i a la Sala Gaspar. El juny i el juliol, el Museu Tel Aviv exposa “Joan Miró: His Graphic Work”. El juliol, Alberti li envia el text Maravillas con variaciones acrósticas en el jardín de Miró, amb la idea de crear conjuntament un llibre il•lustrat. D’octubre de 1973 a gener de 1974, exposició “Miró in the Collection of The Museum of Modern Art” a Nova York. L’octubre, la Galeria Pierre Matisse inaugura “Joan Miró: Sobreteixims”. El desembre, executa 5 teles cremades (Toiles brûlées).

1974 | El 9 de febrer, acaba dos tríptics, Feux d’artifice I-II-III i L’Espoir du condamné à mort I-II-III. El maig la Sala Gaspar de Barcelona i la Galeria 4 Gats de Palma inauguren sengles exposicions d’”Obra gràfica. Sèrie Barcelona. 1972-73”. El maig, probablement, viatja a París, on supervisa el muntatge de la seva exposició, inaugurada el 17 de maig al Grand Palais. Aquell mateix dia, el Musée d’Art Moderne de la Ville de París inaugura “Miró: L’Oeuvre graphique”. L’agost, assisteix a la celebració del desè aniversari de la Fundació Maeght, a Saint-Paul-de-Vence.

1975 | D’abril a maig, la Galeria Pierre Matisse exposa “Joan Miró: Paintings and Sculptures, 1969-1974”. Entre abril i maig, presentació de dos llibres il•lustrats Càntic del Sol i Quatre colors aparien el món. El 10 de juny, s’inaugura extraoficialment la Fundació Joan Miró de Barcelona, en un edifici dissenyat per Josep Lluís Sert, amb l’exposició “Pintura, escultura i sobreteixims de Miró a la Fundació”. De desembre a gener de 1976, la Galeria Maeght de Barcelona exposa “Un camí compartit: Miró-Maeght”.

1976 | Realitza el paviment mosaic per a la Rambla de Barcelona. El 28 de març, acaba Personnages oiseaux, la maqueta per al mosaic de la Wichita State University, així com la maqueta Femme per al tapís de la National Gallery de Washington. D’abril a maig, la Galeria Pierre Matisse exposa “Miró: Sculpture”. El juny i el juliol, la Galeria Maeght exposa “Miró. Eaux-fortes et lithographies récentes de grand format”. El 18 de juny, s’inaugura oficialment la Fundació Joan Miró, amb dibuixos de Miró. El juny, la National Gallery de Washington encarrega a Miró un tapís, segons la maqueta presentada, per ser teixit per Royo. El novembre, la Galeria Pierre Matisse inaugura “Joan Miró. Aquatints: Grands Formats, 1974-1975”. El desembre, La Claca comença a crear els personatges per a l’obra Mori el Merma, inspirada en Ubú.

1977 | El març, col•labora amb La Claca, pinta els personatges, els decorats i els objectes creats per a la representació de l’obra Mori el Merma, a Sant Esteve de Palautordera. De juliol a setembre, exposició individual de pintura, escultura i obra gràfica al Museu d’Art Modern de Céret. L’octubre, Royo acaba el tapís de la Galeria National de Washington, que s’exposa a la Fundació Joan Miró. El 20 de desembre, el mosaic mural per a la Wichita State University ja està acabat.

1978 | Acaba el mural ceràmic per a l’edifici d’IBM a Barcelona. El febrer, Roland Penrose i un equip de la BBC inicien el rodatge d’un documental sobre Miró. El 7 de març estrena de Mori el Merma al Teatre Principal de Palma. El 19 d’abril, l’Ajuntament de Barcelona li concedeix la Medalla d’Or de la Ciutat. El 20 d’abril, l’Ajuntament de Palma li concedeix, igualment, la Medalla d’Or de la Ciutat, coincidint amb el seu 85è aniversari. El Consell de la Generalitat també li concedeix la primera Medalla d’Or. El 4 de maig, s’inauguren 2 exposicions de Miró, a Madrid. El Museu Espanyol d’Art Contemporani exhibeix “Joan Miró: Pintura”, i les Sales de la Direcció General de Patrimoni Artístic mostren “Joan Miró: obra gràfica”. El juny, s’estrena Mori el Merma al Teatre del Liceu de Barcelona. El 28 de juliol, l’Hirshhorn Museum and Sculpture Garden s’interessa per la maqueta de l’escultura Femme devant la foule, que Miró havia dissenyat per a Los Angeles County Museum, un projecte que no s’havia materialitzat. El 4 de setembre, inauguració d’una exposició de Miró a Sa Llonja de Palma, on el rei Joan Carles li imposa la Gran Creu d’Isabel la Catòlica. El 20 de setembre, el Centre Georges Pompidou de París inaugura una exposició de dibuixos de Miró. El 19 d’octubre, el Musée d’Art Moderne de la Ville de París inaugura “Miró: Cent Sculptures, 1962-1978”. El 13 de novembre, inauguració de l’escultura monumental Couple d’amoureux a La Défense de París.

1979 | El març, segurament, Miró rep a Palma la visita de l’arquitecte Ieoh Ming Pei, per parlar de Femme échevelée, una escultura monumental, de color, per a Houston (Texas). El 27 de març, l’Ajuntament aprova els Estatuts de la Fundació Pública Municipal Pilar i Joan Miró a Mallorca. D’abril a maig, exposició de dibuixos de Miró a la Galeria Hayward de Londres. Treballa a l’esbós per al mural del Palau de Congressos i Exposicions de Madrid, en unes vidrieres per a una antiga església de Senlis, i en una escultura monumental per al parc de la Mar de Palma. De maig a juliol, la Galeria Patrick Cramer de Ginebra exposa “Joan Miró: 60 Livres illustrés”. De maig a setembre, exposició “Joan Miró: Pittura, 1914-1978”, a Orsanmichele (Florència). El juny i juliol, la Galeria Maeght de Barcelona exposa “Homenatge a Gaudí. 100 gravats i 4 escultures”. De juliol a setembre, la Fundació Maeght exposa “Joan Miró: Peintures, sculptures, dessins, céramiques, 1956-1979”. Miró viatja a Saint-Paul per assistir a la inauguració d’aquesta exposició, així com de les vidrieres de la Fundació Maeght. El 2 d’octubre, és investit Doctor Honoris Causa per la Universitat de Barcelona. L’octubre, la Galeria Quatre Gats de Palma inaugura una exposició d’obra gràfica. El novembre, el Hirshhorn Museum and Sculpture Garden abandona el projecte d’escultura monumental.

1980 | De març a abril, el Washington University of Art de San Luis exposa “Joan Miró: The Development of a Sign Language”. El 20 de març, el Hirshhorn Museum and Sculpture Garden inaugura “Miró: Selected Paintings”. De maig a juny, la Galeria Pierre Matisse exposa “Miró: Painted Sculpture and Ceramics”. El 27 de maig, Matisse informa Miró que l’escultura monumental per a Houston no es farà partint de Femme échevelée sinó de Personnage et Oiseau. De maig a agost, el Museu d’Art Modern de Ciutat de Mèxic exposa “Miró: una realidad, un arte”. El setembre, Chicago recupera el projecte d’escultura monumental de Miró. A la tardor, el director de la Biennal de Venècia reprèn el projecte de ballet L’Oeil oiseau. L’octubre, el rei Joan Carles li imposa la Medalla d’Or de Belles Arts. El novembre, a Palma, presenta la maqueta de Personnage et oiseaux per a Houston a Pierre Matisse i a Ieoh Ming Pei.

1981 | El 7 de març, Miró i Pilar Juncosa firmen l’acta de donació dels tallers de l’artista a Palma a favor la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca. El 20 d’abril, s’inaugura l’escultura monumental de Miró, Moon, Sun and One Star, a Chicago. El 25 de setembre, el teatre La Fenice de Venècia estrena el ballet L’Uccello luce amb decorats i vestuari de Miró. D’octubre a desembre, Milà acull l’exposició “Miró: Pittura, scultura, ceramica, disegni, sobreteixims, grafica”, a 7 seus diferents. El 6 de novembre, s’inauguren dues escultures de bronze a Palma.

1982 | El 20 d’abril, inauguració de l’escultura monumental Personage and Birds a Houston. D’abril a juny, The Museum of Fine Arts de Houston exposa “Miró in America". L’agost queda instal•lada l’escultura monumental Dona i ocell, al parc de l’Escorxador de Barcelona.

1983 | De gener a febrer, The Guggenheim Museum de Nova York allotja l’exposició “An Homage to Joan Miró at Ninenty”. D’abril a maig, exposició “90è aniversari de Joan Miró. Obra gràfica 1929-1972” a la Sala Gaspar de Barcelona. L’abril, exposició “Joan Miró: A Ninetieth-Birthday Tribute” a The Museum of Modern Art de Nova York. Amb motiu del seu 90è aniversari Espanya també ret un homenatge a Miró, organitzat per l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, el Ministeri de Cultura i la Fundació Joan Miró de Barcelona. El 20 d’abril, la Fundació Joan Miró inaugura “Joan Miró: Anys vint –Mutació de la realitat”, que itinera al Museu Espanyol d’Art Contemporani a Madrid. El maig, la Galeria Pierre Matisse inaugura “Joan Miró: Ninety Years: Sculpture, Gouaches, and Mixed Media”. El 25 de desembre, Miró mor a la seva casa de Son Abrines, a Palma.