Fundació Miró


TALLERS D'OBRA GRÀFICA DE JOAN MIRÓ 2017



T.1
MONOTÍPIA, CARBORÚNDUM
I TÈCNIQUES DIRECTES


Impartit per Jordi Rosés.
Del 10 al 21 de juliol de 2017

Nre. d’alumnes: 12
Preu: 225 €
Horari: de 9 a 15 h

T.2
TALLER DE CERÀMICA. TÈCNICA
DE L’ORDIT. CONSTRUCCIÓ
DE GRANS VOLUMS CERÀMICS


Impartit per Toni Vich.
Del 7 al 12 d’agost de 2017

Nre. d’alumnes: 8
Preu matrícula: 190 €
Horari: de 9 a 15 h

T.3
LA MÀ QUE PENSA: CAL·LIGRAFIA
& ENQUADERNACIÓ


Impartit per Paz Alomar.
Del 4 al 9 de setembre de 2017

Nre. d’alumnes: 12
Preu: 190 €
Horari: de 16 a 20 h, de dilluns a divendres,
dissabte de 10 a 15 h

T.4
SERIGRAFIA DIVERSA


Impartit per Cecilia Segura.
Divendres 10, 17, 24 i dissabtes
11, 18, 25 de novembre de 2017

Nre. d’alumnes: 10
Preu: 190 €
Horari: divendres 10, 17, 24 de novembre de 16 a
20h i dissabtes 11, 18 i 25 de novembre de 10 a 15 h

 


TALLERS D'OBRA GRÀFICA DE JOAN MIRÓ 2017 2739 KB



T.2 TALLER DE CERÀMICA TÈCNICA DE L’ORDIT. CONSTRUCCIÓ DE GRANS VOLUMS CERÀMICS



T.2
TALLER DE CERÀMICA
TÈCNICA DE L’ORDIT.
CONSTRUCCIÓ
DE GRANS VOLUMS CERÀMICS

Impartit per Toni Vich
Del 7 al 12 d’agost de 2017


Nre. d’alumnes: 8
Preu matrícula: 190 €
Horari: de 9 a 15 h

La tècnica de l’ordit es desenvolupà per la necessitat de crear
grans recipients de ceràmica per a l’emmagatzematge
del vi. Les conegudes alfàbies varen arribar a tenir dimensions enormes de fins a quatre metres d’altura.

La necessitat de crear aquests grans recipients
va perfeccionar la tècnica de colombín o xurros fent-la més àgil i efectiva. Ordir significa cosir i és el gest que s’executa
quan aplicam aquesta tècnica, cosir directament
un xurro amb un altre sense necessitat d’afegir barbotina o
repassar posteriorment.

Aquesta tècnica tradicional és usada també per a realitzar peces de gran format, ja no solament utilitàries sinó de caràcter més escultòric i personal.

REQUISITS

El curs està enfocat tant a artistes plàstics com a ceramistes
que vulguin aprofundir en aquesta tècnica.

OBJECTIUS

L’objectiu del curs és proporcionar la tècnica i els recursos
per a realitzar peces de gran format en ceràmica, ja siguin
formes tradicionals o escultòriques. Per a participar en el taller
no cal experiència prèvia en ceràmica.

Durant el taller cada alumne realitzarà dues obres, una de
tradicional i una altra d’escultòrica, amb l’objectiu de donar a
conèixer el màxim de recursos per a anar resolent les dificultats
que ens trobarem en el desenvolupament de les obres.

PROGRAMA

- Preparació de l’argila, mesclar terra en pols amb xamota i aigua,
escampar una fina capa en el sòl de la mescla per a facilitar-
ne l’assecat, recollir i pastar amb els peus “trepitjant”.

- El primer dia començarem amb la construcció de les peces.
En els dies consecutius les peces aniran creixent i assecant-
se de manera consecutiva, permetent el desenvolupament
de les obres.

- Tècniques com estirat, paletejat, rascada, poliment, anses,
colls… s’aniran incorporant al llarg del curs.

TONI VICH BOTA. PÒRTOL, MARRATXÍ. 1970

Ceramista de tradició familiar, de la Teulera de Can Vich de
Pòrtol, Marratxí. Des de l’any 1994 es fa càrrec del negoci
familiar (quarta generació). Completa la seva formació a
l’Escola Municipal de Ceràmica de Marratxí i al Taller-Escola
Ramon Fort (Girona), on realitza cursos d’ordit, torn i murals.

Des de l’any 2004 imparteix cursos monogràfics de tècnica
d’ordit i construcció d’instruments musicals en ceràmica a
l’Escola Municipal de Ceràmica de Marratxí, Escola d’Art de
Vic, Taller-Escola Ramon Fort i Whurthbruner, Suïssa.

Actualment imparteix els cursos de torn a l’Escola Municipal
de Ceràmica de Marratxí i és el responsable del Museu del
Fang de Marratxí.

Més informació: http://www.ceramiquescanvich.blogspot.com

 



T.1 MONOTÍPIA, CARBORÚNDUM I TÈCNIQUES DIRECTES



T.1
MONOTÍPIA, CARBORÚNDUM
I TÈCNIQUES DIRECTES

Impartit per Jordi Rosés.
Del 10 al 21 de juliol de 2017


Nre. d’alumnes: 12
Preu: 225 €
Horari: de 9 a 15 h

En el camp del gravat calcogràfic, cada vegada són més els
artistes que s’interessen per l’ús de tècniques menys tòxiques,
més respectuoses amb el medi ambient així com més
segures quant a la pròpia salut.

Dins el que s’entén com a gravat no tòxic, Jordi Rosés us
proposa l’aprenentatge de tècniques alternatives al gravat
tradicional com per exemple la creació de monotips, la utilització
de tècniques additives damunt planxes de plàstic, com
són el carborúndum i la col·lagrafia, la combinació d’aquestes
amb tècniques directes damunt plàstic i l’aplicació de
diferents mètodes d’estampació per a acabar el procés.

OBJECTIUS

Aquest curs pretén aprofundir i obrir nous camins en l’expressió
plàstica en l’obra de cada artista en particular. Procurarem
que sigui un taller altament personalitzat, intentant
aconsellar a cada artista participant les tècniques més idònies
a la seva obra.

Es realitzaran imatges impreses combinant les qualitats
plàstiques del monoprint amb planxes realitzades amb tècniques
additives, directes i carborúndum. Estampació en color amb múltiples planxes i collages.

PROGRAMA

El monotip és una forma de gravat que només permet l’obtenció
d’una sola còpia, en contraposició amb l’edició seriada
o múltiple.

-Monotips damunt planxes de plàstic
-Introducció al monoprint.
-Materials més utilitzats com a matrius per a la creació de
les imatges.
-Medis i dissolvents.
-Eines, corrons, pinzells. Papers com a suport i complement
de les imatges.
-Treballs preliminars. Tècniques bàsiques per a la creació de
monotips.
-Elaboració de les planxes. Dibuixar directament damunt la
planxa. Mètode subtractiu: utilització de diversos elements.
-Monotips directes, amb una tinta i amb diferents tintes.
-Separació de colors.
-Monotips amb base d’aquarel·la. Preparació de la planxa,
treballs amb imatges fantasma.
-Creació de la imatge amb plantilles. Estampació de monotips.
Utilització del collage com a element plàstic. Múltiples
planxes. Combinació de monoprints amb altres tècniques.
Neteja de les planxes.

CARBORÚNDUM / COL·LAGRAFIA I TÈCNIQUES
DIRECTES DAMUNT PLÀSTIC


El carborúndum i la col·lagrafia formen part de les tècniques
additives en gravat calcogràfic. Aquestes es poden combinar
amb les tècniques directes, ja que es complementen de
manera harmoniosa.

-Història de les tècniques additives.
-Elaboració de les planxes de col·lagrafia i carborúndum.
-Materials de suport. Descripció del material a utilitzar. Manipulació
de les planxes de plàstic. Adhesius, medis i manera
d’utilitzar-los, altres materials per a l’elaboració de matrius.
-Procés i sistemes d’aplicació del carborúndum, tècniques
directes damunt plàstic per a la creació del dibuix.
-Utilització d’eines manuals i mecàniques. Els papers, coles i
papers per a collage.
-Procés i materials per a l’estampació. Principals peculiaritats
a l’hora d’estampar el carborúndum. Neteja de les planxes.

REQUISITS

Coneixements bàsics en gravat calcogràfic.
Portar dibuixos, anotacions o esbós d’un projecte per a desenvolupar.
Imatges d’obra personal per a poder assessorar l’artista en
l’ús de les tècniques segons la seva obra.

JORDI ROSÉS. BARCELONA, 1958

Jordi Rosés és un gravador i col·laborador d’innombrables
artistes. Actualment dirigeix el taller i edició de Murtra Edicions
i una residència per a artistes anomenada Art Print Residence
a Arenys de Munt.

Jordi Rosés és autor dels manuals denominats El Gravat i
Prova d’estat. Va treballar com a expert i va desenvolupar
el programa “Certificat de professionalitat en gravat al buit
i gravat en fusta” per al Ministeri de Treball.

Fundador i coordinador al costat de Claudia Lloret durant
deu anys de l’Escola Internacional d’Estiu de Gravat de Calella.
Des de fa 14 anys imparteixen cursos de gravat per al
Patronat de Cultura de Mataró.

Ha impartit cursos a diversos tallers internacionals, com el
Lavoratorio Piranesi de gravat de Sermonetta, Itàlia, el curs
Beyond the Etched Plate, a Whitehorse, a la Societat d’Art de
Yukon, Canadà, i la mateixa Fundació Joan Miró, juntament
amb el gravador Joan Barbarà, entre altres.

Més informació: http://artprintresidence.com/courses/