Fundació Miró


16 de novembre a les 21h. Concert 32 Festival Encontre Internacional de Compositors 2011



ENTRADA GRATUÏTA

S'ensemble. Mallorca.
Estrena de Kitab 4 de José Maria Sánchez-Verdú, Premi Nacional de Música 2003.
Compositors convidats: José Maria Sánchez-Verdú i Xavier Carbonell
21.00 h

19'30 h conversa amb els compositors

PROGRAMA:
Xavier Carbonell
Flàmules (2009-2011), a Raimon Boix, in memoriam


José María Sánchez-Verdú
Kitab 1
Kitab 2
Kitab 3
Kitab 4

Flàmules - (A Raimon Boix, in memoriam)

El mot emprat com a títol fa referència a unes teles o teixits elaborats tradicionalment a Mallorca i anomenats popularment com a robes de llengos. Els seus motius “decoratius”, generalment monocolors sobre blanc a voltes bicolors i excepcionalment també, cromàticament,
multicolors- formen trames zigazaguejants desplegades seqüencialment.
Uns motius que perfilen ones, ondulacions, cadenes de baules romboïdals o ovals, etc., i que es mostren sempre amb uns perfils imprecisos i escalonats com les trèmules formes d’unes flames d’aquí
que la paraula flàmula, emprada cultament, expressa amb precisió
descriptiva el tret més característic dels dissenys de les teles de llengos-.

La creació musical és semblant a l’acció de teixir. És com bastir una trama de fets sonors dins l’espai del temps i de la memòria i també de les emocions. Un lligar, fer nusos, trames i retícules amb fils volàtils i immaterials, desplegant una xarxa per pescar l’atenció, estimular el pensament i ampliar els límits del viure. El títol vol ser, doncs, el testimoni d’una admiració envers la vitalitat d’una cultura que avui s’esvaeix i alhora vol ser un reflex de com l’autor copsa i viu el procés de la composició. “Flàmules” fou un encàrrec del conjunt mallorquí ?Ensemble Rosselló-Pòrcel? que l’estrenà el 26 de març de 2011.


El cicle Kitab (1995-1998)
Un dels referents habituals en el moment de singularitzar l?univers poètic de Sánchez-Verdú és la seva proximitat amb la cultura islàmica, tant per la sensibilitat que té per les seves manifestacions musicals com per la seva admiració per la seva poesia i arquitectura. La seva antenció abarca des de l?Islam medieval (amb especial predilecció per l?espai andalusí) i la mística sufí, fins a la contemporaneïtat més immediata, representada pel poeta libanès d?origen siri Adonis (1930) o el gran coneixedor i difusor de les inquietuds del Magrib actual Juan Goytisolo (1931).

El cicle de cinc composicions Kitab,”llibre” en àrab, està unificat per l’ús permanent de la guitarra, que en nombroses ocasions s?apropa al món sonor de l’ud àrab. Cadascún dels nombres que acompanya a un títol correspon al nombre d?instruments que participen a l’obra. Les desviacions microintervàliques, l?atac de la corda amb el plectre i els textos islàmics li atorguen a la sèrie un caràcter ben peculiar.
Kitab 4, peça que cronològicament clou el cicle, s’estrena mundialment a la 32 edició del Festival Encontre Internacional de Compositors.

(Extracte de "Músicas del límite: José María Sánchez-Verdú", de Germán Gan Quesada)