Fundació Miró


Suplantació. Un projecte comissariat per Jaume Simó Sabater i Garau



EXPOSICIÓ DOCUMENTAL (8 de novembre-11 desembre)

Torre d’entrevistes
Video-Performances


CONFERÈNCIES (25 al 27 d’octubre)

José Luís Pardo
Diedich Diederichsen
Jan Verwoert


PERFORMANCES I COL·LOQUIS DELS ARTISTES
(25 al 27 d’octubre)

Meiro Koizumi
http://meirokoizumi.com/index.html

Nigel Rolfe
http://www.nigelrolfe.com/

Karin Kihlberg / Henry Reuben
http://www.karinkihlberg-reubenhenry.org/index.html


DIMARTS 25
18'30 h "Autospycobable" performance de Meiro Koizumi

19'30 h. "Una sonrisa peligrosamente acogedora. Identidad,
individualidad, intimidad", conferència de José Luis Pardo

20'45 h. Conversa amb Meiro Koizumi


DIMECRES 26
18'30 h. "A romance of many dimensions", performance de Karin Kihlberg i Reuben Henry

19'30 h. Conferència de Jan Verwoert

20'45 h. Conversa amb Karin Kihlberg i Reuben Henry


DIJOUS 27
18'30 h. "Broken Torn. Impersonate/red and blue", performance de Nigel Rolfe

19'30 h. "Impersonation and re-reification the second life of things", conferència de Diedrich Diederichsen

20'45 h. Conversa amb Nigel Rolfe.



CICLE DE CINEMA CENTRE DE CULTURA "SA NOSTRA"
19 h

19 octubre Il Generale Della Rovere (1959-VOSE), Roberto Rosellini

26 octubre The reporter (1974-VOSE), Michelangelo Antonioni

2 novembre Monsieur Klein (1976-VOSE), Joseph Losey

9 novembre Persona (1966-VOSE), Igmar Bergman

16 novembre A Plein Soleil (1959-VOSE), René Clement

23 novembre: Muntatge de diferents films sobre el doble i la suplantació


TALLER EDUCATIU “SUPLANTA’M” (Octubre-desembre)


Patrocinador
Hotel Jaime III
http://www.hmjaimeiii.com/


1. CONCEPTE

DIEC.
Suplantar

1.v. tr. [LC] [DR] Prendre el lloc (d’algú) traient-l’en deslleialment, fent-l’en excloure, etc.
Li va fer perdre la plaça per suplantar-lo. Suplantar un concurrent, un rival.

2.v. tr. [DR] En un escrit, substituir (paraules o frases).

"Suplantació" és un projecte artístic d'investigació sobre el concepte de suplantar, la substitució d'una altra persona amb simulació i en l’ús fraudulent de les senyes d'identitat d'altres.

El projecte es desenvolupa a través de l'estudi dels casos de suplantació en la història universal, de l'anàlisi de les obres literàries i cinematogràfiques que tracten l'assumpte i de l'obra de diferents pensadors que han escrit sobre això.

“Suplantació” considera nombrosos aspectes que presenten el tema de manera interessant per a diversos sectors culturals i socials. La suplantació planteja qüestions filosòfiques, sobre l'essència del concepte d’individu; psicològiques, en relació amb desdoblaments de personalitat i alienacions; tecnològics, pel que fa a les formes de manipular la realitat per a aconseguir els resultats que el suplantador cerca, siguin falsificació de documents o d'identitat en xarxes informàtiques, socials, per la relació amb el crim i els robatoris d'identitat; popular, en relació amb les produccions del cinema i la literatura, i artística, per la presència que aquest fenomen ha tingut tradicionalment en les arts.

Totes aquestes implicacions en l'àmbit teòric, artístic i en la vida quotidiana conviden a realitzar una presentació pública dels resultats en forma d'una exposició documental que inclourà un cicle de pel·lícules, performances, xerrades dels artistes, conferències i una activitat educativa.


2. EXPOSICIÓ DOCUMENTAL

Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca
3 de novembre - 11 de desembre de 2011


Hem d’entendre l’exposició “Suplantacions” com a fruit d’una llarga investigació entorn d’aquest concepte i com un recurs que des de l’antiguitat gran part d’artistes han usat i usen per a produir obres que definim com a art, siguin artefactes, llibres, pel·lícules...

Creim que la recerca sobre aquest tema s’inscriu de forma plena en els problemes essencials que l’art tracta, com és la representació, la connexió de l’art amb la vida, els límits del que entenem per realitat… Joan Miró ho expressa clarament: “Crear uns éssers humans nous, donar-los vida i crear un món per a ells.”

Partint d’aquestes premisses, el concepte de l’exposició és un lloc no conclusiu sinó un assaig, en el qual intervenen diverses actituds a l’hora de pensar sobre aspectes importants de la nostra vida. Per aquest motiu es duen a terme performances d’artistes destacats a nivell internacional, que es complementen amb conferències a càrrec d’ells mateixos realitzen sobre el tema i la seva obra. Al mateix temps, pensadors de prestigi internacional ens acostaran al tema des d’aspectes més teòrics i es presentarà una exposició documental de Jaume Simó Sabater i Garau.


2.1. Torre d’entrevistes

La torre està pensada com una estructura modular en què a cada mòdul s’incorpora un mecanisme audiovisual amb les entrevistes realitzades en el procés de desenvolupament del videoassaig. S’intenta enllaçar amb processos més escultòrics, sense renunciar a deixar l’escultura en continu creixement. Així com es vagin fent les entrevistes a artistes, intel·lectuals… s’anirà teixint un pla ric en matisos sobre la temàtica de la suplantació.


2.2. Projecció del les performances de Meiro Koizumi, Karin Kihlberg, Reuben Henry i Nigel Rolfe realitzades a la Fundació



3. PERFORMANCES i XERRADA DE 3 ARTISTES CONTEMPORANIS

- Meiro Koizumi
- Nigel Rolfe
- Karin Kihlberg i Reuben Henry

3.1. Meiro Koizumi

Va néixer a Maebashi, Japó, el 1976. Llicenciat a la Universitat Internacional Cristiana de Tòquio el 1999, va obtenir el seu BFA al Londres Institut Chelsea College d’Art i Disseny, al Regne Unit, el 2002. Artista amb residència a Rijksakademie Van Beeldende Kunsten d’Amsterdam des del 2005.

El seu treball en el camp del videoart és una meditació sobre la psicologia humana, l’erotisme, l’exotisme, la política cultural i els costums socials. Navega hàbilment al voltant dels conceptes de la imatge en moviment, amb un gran domini de l’estètica, la composició sonora i visual, i el maneig del diàleg i el ritme.

Com a artista ha treballat a Tòquio, Londres i Amsterdam. A cada lloc escodrinya el seu entorn, el clima polític i social, la seva gent i, podria dir-se que és el més important, avalua el seu mateix ésser en el context d’aquests llocs temporals que habita.

3.2. Karin Kihlberg/Reuben Henry

L’any 2002 Karin Kihlberg es va llicenciar en en Belles Arts a l’Institut de l’Art i el Disseny del Regne Unit. Dos anys després comença a treballar en col·laboració amb l’artista Reuben Henry. Tots dos creadors viuen i treballen a Londres, i durant els darrers anys han estat investigadors en el Departament de Belles Arts a la Jam van Eyck Academie. També han treballat junts a l’Springhill Institut.

Kihlberg i Henry treballen sobretot amb el vídeo per a explorar el llenguatge fílmic i crear estructures poc convencionals. Ambdós parteixen del concepte de construir i gestionar la imatge narrada a través del documental i treballen amb mitjans com les performances, el dibuix i les publicacions que exploren les interrelacions entre temps, història i ficció, i entre espectador i moviment.


3.3. Nigel Rolfe

Va néixer a l’illa de Wight (Anglaterra) el 1950. Viu i treballa a Dublín, Irlanda. El seu treball abasta diferents mitjans com la producció de so i àudio, el vídeo i la fotografia. Durant els darrers trenta anys de treball en viu ha realitzat performances a gairebé tot Europa, Amèrica i el Japó.

Entre 1980 i 1990 va treballar amb el grup paneuropeu Mercat Negre Internacional. Des de finals de 1990 ofereix concerts com a solista a Irlanda, a la Fàbrica Nacional d'Escultura a Cork (1998) i al Centre de Cinema de Cork (2002); a la galeria de l'Església de Limerick (2003) i a la Muntanya Shannon de Co Clare (2004).

Ha exposat a les biennals de Kwangju (1997) i São Paulo (1998) i, fins a la data, s’han realitzat dues restropectives de la seva obra. "Arxiu" es va exposar al Museu Irlandès d'Art Modern el 1994 i "Nigel Rolfe Videos 1983-1996", al Museu d'Art Modern de la Vila de París el 1996. També ha realitzat exposicions de les seves obres en el camp de la fotografia i el vídeo a Irlanda, Nova York, França i Alemanya.

A hores d’ara és professor de Belles Arts al Royal College of Art de Londres, i imparteix cursos de postgrau d'art als Estats Units i Europa.


4. CICLE DE CONFERÈNCIES

Tres especialistes aprofundiran des del vessant teòric el tema de “Suplantació”:

4.1. José Luis Pardo (Madrid, 1954)
Eminent filòsof i assagista espanyol, va ser Premi Nacional d'Assaig 2005 pel seu llibre La regla del joc. Va estudiar Filosofia i Lletres a la Universitat Complutense de Madrid, on es va doctorar el 1985 amb la seva tesi “La teoría de la individuación intensiva en el proyecto de una semiótica translingüística” i on actualment imparteix l'assignatura de Corrents Actuals de la Filosofia. Treballa també a l'Escola Contemporània d'Humanitats i està considerat com un dels més importants difusors del pensament de Gilles Deleuze a Espanya, gràcies al seu Deleuze: violentar el pensament i als seus articles i les seves traduccions al castellà de les obres del filòsof francès. També ha realitzat nombroses traduccions d'importants obres de filosofia contemporània d'autors com Michel Serres, Guy Debord, Giorgio Agamben o Emmanuel Lévinas.

4.2. Jan Verwoert
Viu a Hamburg i treballa com a escriptor independent. És membre del consell assessor de la Munic Kunstverein i professor convidat d'Art Contemporani i Teoria de l'Acadèmia d’Umeå. S’interessa per l’art crític i investigador, l’art que s'ocupa dels contextos socials i polítics, l'art que es basa en investigacions i experiments amb diferents formes de documentació, l'art que es projecta en models especulatius i escenaris utòpics.

4.3 Diedrich Diederichsen (Hamburg 1957)
Crític d'art i periodista musical, és un dels autors més reconeguts dins la cruïlla de les arts, la política i la cultura pop.
Editor de la revista alemanya Sons en l'apogeu del punk i la new wave (1979-1983). Fins el 1990 va ser l'editor cap de la influent subcultura revista Spex a Colònia. Diederichsen va treballar com a professor a Frankfurt, Stuttgart, Pasadena, Bremen, Viena, Sant Louis, Colònia, Los Angeles, etc. En l'actualitat és professor de Teoria, Pràctica i Comunicació d'Art Contemporani a l'Acadèmia de Belles Arts de Viena.
Diedrich Diederichsen, a través del seu pensament i la seva actitud, reflecteix una multitud d'influències. La seva escriptura mostra les empremtes del postestructuralisme, el marxisme, els estudis culturals, el nou periodisme, la literatura, la psicoanàlisi i el situacionisme. Un dels tòpics principals de la seva escriptura és la tensió entre la subjectivitat, la política d'identitat i la indústria de la cultura en la societat postfordista.


5. TALLER EDUCATIU “SUPLANTA’M”

Projecte educatiu dissenyat per l’equip d'educació de l’FPJM al voltant de l'exposició “Suplantació / Impersonation”. Es farà amb el primer cicle d'educació secundària de l'Escola Mata de Jonc (Palma).

El projecte educatiu es construirà a partir d'una sèrie d'activitats en les quals es reflexionarà sobre el fet de suplantar. Durant aquestes sessions s'introduiran continguts relacionats amb l'exposició i s'establiran diàlegs a partir de preguntes obertes i de la curiositat i els interessos del grup.

La dinàmica s'ha d'ajustar tant al grup com a l'exposició, partint de problemes, dilemes i preguntes. Per això cal no limitar-se a una única estructura, sinó ser receptius i saber adaptar la pràctica a cada situació.

Perquè el professorat de l'Escola Mata de Jonc conegui el perfil de les activitats que es poden dur a terme durant el projecte, es desenvoluparan una sèrie d'activitats que serviran d'orientació per a conèixer la línia de treball que vol seguir l'equip educatiu de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca.


Dates: 24 d’octubre; 8,15,22 i 28 de novembre; 5 de desembre 2011

 

Meiro Koizumi 1



Meiro Koizumi 2



José Luis Pardo 1



José Luis Pardo 2



Karin Kilhberg/Reuben Henry



Nigel Rolfe 1



Nigel Rolfe 2



Diedrich Diederichsen 1



Diedrich Diederichsen 2



Jaume Simó Sabater i Garau, comissari del projecte



Informació 1950 KB

Dossier de prensa 566 KB

Dossier de premsa 430 KB

97 KB

'Suplantación', un ciclo sobre el 'yo' en la Fundación Miró. El Mundo.25 oct. Laura Jurado 82 KB

El concepto de suplantar se instala en la Fundació Miró durante treinta días. Diario de Mallorca. 25 oct 140 KB

La Fundació Miró profundiza en el concepto de la suplantación. Ultima Hora. Ana Largo. 25 oct 281 KB

Reflexions al voltant de la 'suplantació'. Diari de Balears. Maria Llull. 25 oct. 170 KB