Fundació Miró
Actes

 Activitats actuals

ARTISTES GUANYADORS DELS PREMIS I BEQUES PILAR JUNCOSA I SOTHEBY'S 2017



1.- El Premi biennal Pilar Juncosa i Sotheby’s de creació artística 2017 dotat amb 20.000€

S’ha atorgat a Nacho Martín Silva (Madrid, 1977) pel seu projecte “Piece of Trash”.

Nacho Martín Silva és llicenciat en Belles arts per la Universitat Complutense de Madrid, ciutat on viu i treballa. Entre els seus projectes individuals destaquen El Gran Estudio en el Centre d'Art d’Alcobendas (Madrid), exposició comisariada per Ángel Calvo Ulloa, i el SOLO PROJECT THIS IS NOT A TEST (Estampa Art Múltiple) i Más allá del arcoíris a la galeria José de la Fuente, ambdues el 2014. Ha participat en exposicions col•lectives a museus, galeries i institucions com Maus Hábitos, Lisboa; CGAC i Museu Fundació Eugenio Granell, tots dos a Santiago de Compostel•la, OTR, Madrid, Galerie Sobering, París, o Escorchador Madrid, entre d’altres. Guardonat amb el Premi Estampa-Casa de Velázquez en 2014, la seva obra s'ha mostrat a diverses fires d'art, com ARTBO, Bogotà, ARCO Madrid o Artesantander. Ha estat inclòs en el llibre 2014/ Antes de irse. 40 ideas sobre pintura de David Escombro i editat per Dardo.


L’artista se centra en la pintura com a eina expansiva cap a altres mitjans com poden ser la instal•lació o l’obra seriada, amb referències constants al procés creatiu i a les dinàmiques de la història i la teoria de l'art, sense deixar de costat la seva autonomia i capacitat per a crear les seves pròpies narratives. La identitat, les jerarquies narratives o el concepte d'error com a triomf són temes que estan presents de manera constant en la seva obra.

L’interès del projecte guardonat resideix en el seu caràcter processual. Dues imatges, collages, donen origen a la sèrie: nº1 Piece of Trash i nº2 Piece of Trash. Mitjançant la combinació de conceptes associats a l’obra seriada, el projecte planteja la dissolució de l’original a través de la repetició i permutació d’elements comuns un nombre de vegades només limitat pel propi material.

La quantitat d'exemplars ve definida per la relació establerta entre el nou material i el que es produeix en crear cada nou collage i el que s'empra per fer el següent, fent que la sèrie es vegi exposada a la infinitud. No obstant això, les imatges originals es veuen abocades a la desaparició o potser en algun cas a la seva repetició forçosa.

L’artista vol finalitzar la sèrie, iniciada el 2016, per poder mostrar totes les obres en el seu conjunt en una exposició. Durant la seva estada als Tallers d’Obra Gràfica de Joan Miró, l’artista realitzarà 6 collages de 200 cm x 150 cm, que seran emmarcats. L’exposició recollirà un total d’11 obres: els 6 executats durant la beca més els 5 que ja estan produïts. També s’editarà un catàleg que registri tots els collages amb les seves característiques.



MENCIÓ D’HONOR Premi biennal Pilar Juncosa i Sotheby’s de creació artística 2017

María Ignacia Edward (Santiago de Xile, 1982) pel seu projecte “Construcciones imposibles”

María Ignacia Edwards va néixer a Santiago de Xile, el 1982. Va obtenir la seva llicenciatura en Arts, especialitat del gravat a la Universitat Finis Terrae de Santiago, i un diploma en Cinema, Direcció artística i Fotografia a la Universitat de Xile. Va guanyar diverses residències com l’Europea Digital Art de Linz, Àustria; i les de la Lower East Side Printshop i Printmaking and Book Art School of Visual Arts de Nova York.


El projecte de l'artista neix a partir dels elements essencials que es manifesten en la seva obra i procés creatiu: força, impuls, equilibri, pes i gravetat a la recerca del moviment perpetu i prolongat en l'espai. És una força que li permet donar una nova vida i posar en moviment aquells objectes oblidats que l'artista s'obstina en recol•lectar, tant pel fort magnetisme que el temps i el desús els hi imprimeixen com per la potència i bellesa oculta que existeix darrere cada objecte trobat.

El resultat es veuria plasmat en una instal•lació “Construcciones imposibles” formada per mecanismes i construccions en suspensió i moviment, resultat dels recorreguts i recol•lecció d'objectes que l'artista hauria realitzat.


El 2012 va realitzar la primera exposició individual "In Between" en el Centre Cultural d'Art a Reinosa (Estat de Tamaulipas), Mèxic. A més a més, Edwards ha realitzat exposicions a Xile, Espanya, Estats Units, Argentina i Perú i ha participat en nombroses fires internacionals d'art com Pinta Art Fair a Nova York, ArteBA a Buenos Aires, Art Lima a Perú i ChaCo a Xile. Més recentment, ha rebut el Premi d'Art i Ciència de la Comissió Nacional per a la Investigació en Ciència i Tecnologia (CONICYT) de Santiago, Xile.


2.- Beca Pilar Juncosa a un projecte d’educació artística dotat amb 4.000€

Enguany ha estat atorgada a dues artistes Tina Codina i Maria Pau Ruiz de Tres Cultura pel seu projecte Parlem-ne... què volem dir quan parlam d’art i educació?

Tina Codina és llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de les Illes Balears i Tècnica superior en disseny i fotografia artística per l’Escola d’Art de Palma. Ha rebut diverses beques que han consolidat la seva trajectòria com a gestora cultural.

Maria Pau Ruíz és diplomada en Ciències Econòmiques i empresarials, ha fet un màster en Gestió Cultural i ha obtingut el títol d’Expert Universitari en Responsabilitat Social Corporativa (RSC).


El seu projecte consisteix en dur a la FPJM a 6 referents en les relacions art i educació. De 2 en 2 reflexionaran sobre el tema a partir d’unes converses que, posteriorment, facilitaran unes taules de feina.

En total es faran 3 converses i 3 taules de feina de dues persones referents en el tema art i educació per tal d’intentar obrir nous camins en l’educació artística. La FPJM seria l’epicentre que facilitaria el desenvolupament del projecte.


MENCIÓ D’HONOR Beca Pilar Juncosa a un projecte d’educació artística

Al projecte de Maria Aparicio Munar, Francesca Maria Bayona i Alexis Belmonte: “Más allá de la obra: una propuesta didàctica sobre el mercado del arte a través de la Fundació Pilar i Joan Miró”.

Els tres companys, graus en Història de l’Art per la Universitat de les Illes Balears, s’interroguen sobre el mercat de l’art: Com funciona? Qui posa el preu a les obres? Com es desenvolupa una subhasta?, etc. aspectes insuficientment tractats al llarg de la seva carrera. El projecte proposat pretén introduir als participants al coneixement del mercat de l’art i la seva relació amb l’art contemporani a través de diferents lectures, debats i activitats dins el marc de la Fundació Pilar i Joan Miró.


3- 2 beques de formació per a participar als cursos dels Tallers d’Obra Gràfica de Joan Miró dotades amb 1.000€ cadascuna.

S’han atorgat a l’artista Elian Stolarsky i a B.Y.E un col•lectiu d’artistes i joves creadors que cerca potenciar la cooperació i el treball artístic en grup.

Elián Stolarsky

“Nací en Montevideo allá por diciembre de 1990. Soy artista plástica, animadora, ilustradora y estudiante de Bellas Artes”. Així se defineix Elián Stolarsky.

Segons l’artista, amb el seu art recerca en les seves arrels. Combina formes i tècniques d'art més tradicionals (com n’és el gravat) amb nous materials i instal•lacions per tal de materialitzar el seu particular punt de vista sobre la història. Realitza intervencions sobre fotografies, puntaseca sobre acrílic, utilitza paraules o cançons -que va escoltar en la seva infantesa- en la seva creació. La seva obra denota una important preocupació per la figura humana.


B.Y.E

És un col•lectiu format pels joves creadors Borja Moreno i Esteban Ferrer que pertany a l’associació de gravat L’Horta Gràfica. Es varen conèixer a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de València i el 2016 decideixen formar B.Y.E amb la idea de excloure el treball individual i potenciar la cooperació i el treball artístic en grup.

La base principal del seu treball és l’obra gràfica, des de les tècniques de gravat més tradicionals fins a la gràfica digital que uneixen a altres llenguatges com són l’escultura i la instal•lació. Al llarg del procés de treball, el diàleg és constant, d’aquesta forma tant el propi disseny i composició de les imatges com la seva magnitud es veuen influenciats pels dos artistes.


4.- 2 beques de formació artística a altres centres: Casa de Velázquez de Madrid, dotada amb 2.000€ i Slade School of Fine Art, University College of London, dotada amb 3.000€

Antonio Guerra, Zamora (1983),
Projecte: “Comporta-miento para un simulacro”

Antonio Guerra actualment viu en León, va estudiar comunicació i Imatge en el Centre Rodríguez Fabrés de Salamanca i després Arts Plàstiques i Disseny publicitari a l'Escola d'Arts de Salamanca.

Guerra utilitza principalment el mitjà fotogràfic i la instal•lació per reflexionar sobre els processos de transformació del paisatge. Darrerament explora i investiga les possibilitats estètiques de l'espai, entorns naturals i escenaris quotidians, que són reconvertits i descontextualitzats com a fil argumental, i relacionats amb l'individu com a agent principal en l'alteració del mitjà.

La residència a la Casa de Velázquez li donarà l’espai i el temps necessaris per a continuar el seu treball artístic i d’investigació que Guerra ve desenvolupant en els darrers anys i poder finalitzar el seu projecte.

MENCIÓ D’HONOR Beca de formació a la de Casa Velánquez

David Berweger, Basilea, Suïssa (1982)
Projecte: “Briks”

Un projecte que ens vol fer reflexionar sobre la construcció de murs al món partint d’un simple maó (ladrillo). En David és llicenciat en Belles Arts i diplomat en il•lustració i disseny gràfic literari. Ha rebut nombroses beques artístiques pels seus treballs i ha fet residències a París, Espanya i el Japó. Ha participat en exposicions individuals i col•lectives a Europa i Àsia.


5.- La Beca de formació a l’Slade School of Fine Art de Londres s’ha atorgat enguany a

Saskia Rodríguez Araña, Las Palmas de Gran Canaria (1993)

El seu projecte gira entorn de la recerca, o més aviat el qüestionament, de l'original en l'obra gràfica. En reproduir una imatge s'exposa inevitablement el problema de l'original, aquesta dissol la identitat de l'anterior i generarà una nova mirada. Sobre aquestes bases s'assenta el projecte que a l’artista l’agradaria desenvolupar a l’Slade School of Fine Art, (re)construir i qüestionar el vincle que existeix entre original i còpia lligat a la gràfica.

MENCIÓ D’HONOR Beca de formació l’Slade School of Fine Art de Londres

Alan Piris Marquès, Menorca (1993)

Es tracta d’un projecte d’investigació al voltant de la representació i l’imaginari que la societat actual crea al voltant del que ens és desconegut. Un concepte sovint vinculat a la idea de perill i a la por. Alan Piris és Llicenciat en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i ha participat en diferents exposicions i residències artístiques a Barcelona i les Illes Balears.

 

1284 KB




l'ARTISTA CONCHA VIDAL ACTUA I IMPARTEIX UN TALLER D'APROXIMACIÓ A LA PERFORMANCE

APROXIMACIÓ A la PERFORMANCE; EL COS POÈTIC 1)DESCRIPCIÓ: el taller se centrarà a trobar maneres de connectar amb el cos, d'alliberar-ho i conv... [+]

DISSABTE 2 DESEMBRE. THE ART OF SILENCE: SESSIONS DE MEDITACIÓ

THE ART OF SILENCE Dissabte, 2 de desembre, 9:00-9:45 Sessions meditació a la Fundació Pilar i Joan Miró « chercher le bruit caché dans l... [+]